Jak by měly vznikat texty pro web?

Představa mnoha lidí o tvorbě textů pro web vypadá asi takhle: Jirka má hezký sloh, zvládá skvěle gramatiku, tak nám ty texty na web spíchne. No jo, ale kdyby to bylo jen o slohu, i/y nebo interpunkci.

Studium a analýzy tvoří 75 % úspěchu

Stejně jako dům nevzniká bez projektové dokumentace, která zohledňuje potřeby, přání a touhy majitelů i charakteristiky pozemku a širšího okolí, ani tvorba textů pro web by neměla začít bez důkladného poznání toho, o čem budeme psát, pro koho budeme psát (cílová skupina, nikoli zadavatel), kde to bude dělat parádu, a hlavně k čemu by to mělo vést.

Tahle úvodní fáze může být dokonce delší a složitější než vlastní psaní a ladění textů. Když ji podceníte, často to nebude ono. Zručný textař vám patrně napíše čtivé texty bez hrubek, ale nebude to ono z hlediska obchodního výkonu webu. A to je, přiznejme si, většinou to nejdůležitější.

Forma a obsah webu jedno jsou

Klasická definice platí stále, a nejen pro umění. Obsah bez formy není možný. Forma vás omezuje ve využití toho či onoho postupu, ale zároveň dává vašemu textu tvar (částečně i styl) a do jisté míry také potenciálního čtenáře významově i jinak směřuje. Něco jiného budete čekat od básně a něco jiného od románu. Něco jiného od klasické obsahové stránky „O nás“ a něco jiného od detailu produktu typu „Půllitr s mahagonovým uchem“.

Jedna ze základních pouček webdesignu zní: Dívejte se na jednotlivé stránky jako na cesty, které mají jasný cíl. Chceme přece návštěvníky dovést k nějakému žádoucímu stavu nebo akci, ať je to nákup, přihlášení se k odběru newsletteru nebo přesvědčení, že tady ti borci opravdu vědí, o čem mluví.

Z řečeného vyplývá ideální postup při práci na otextování webu. Copywriter by se měl stát součástí vývojového týmu hned od počátku tvorby www stránek. Tedy ne až po tom, co máte hotovou grafiku, nebo dokonce nad nakódovaným a prázdným webem řešíte otázku „kde ho vzít“ (rozumějte obsah). Textař samozřejmě nesupluje práci SEO specialisty nebo UX designéra, ale intenzivně využívá práce jednoho (SEO) a hodně co říci má k práci druhého (UX).

A vůbec ono všechno se vším souvisí

Logicky, kdy jindy než na začátku by měl vzniknout návrh struktury, funkcionalit webu a wireframes neboli schémat každé stránky. Tady se mimo jiné definuje například to, že na určité stránce je nutné službu představit. Že tady bude dobré se více rozepsat. A tady zase nezdržovat a ničím neodvádět pozornost a rovnou vyzvat k nějaké akci například v podobě tlačítek „Koupit“ anebo „Do košíku“ anebo „Odebírat magazín“. Právě v téhle fázi byste měly vyřešit i otázky jako: Bude zde vhodnější delší text nebo raději jen dvě tři odrážky? Bude tady u tohohle textu obrázek nebo ikona? Zachováme veškerý text i při zobrazení stránky na mobilu? Když k tomu ještě přidáme problematiku optimalizace pro vyhledávače a fakt, že text je pro SEO nutný, i když by tam pro uživatele být nemusel, je z toho pořádná porce na-co-nezapomenout.

Jak vidíte, webové texty jsou součástí celkového marketingového a uživatelského pohledu na web. Stejně tak důležité je třeba rozmístění a velikost prvků na stránce, barevné schéma webu a spousta dalších věcí. Z toho taky plyne, že dobrý copywriter není jen zručný textař, ale myslí mu to marketingově, má slušný přehled o tom, jak se lidé na webu pohybují, jak nakupují, co na ně působí, a co ne. A hlavně ví, že web není onewo/man show, a úzce spolupracuje s UX designérem nebo grafikem.

Jak by to mělo vypadat?







Je to s těmi texty pro web docela fuška, co? Nelekejte se. Výše je ideální postup. Netvrdím, že bez něj nemohou vzniknout poutavé a účinné texty, které do webu padnou jako ulité. Ale většina jich asi nebude.

Copywriter taky nemusí být u všeho, pokud dostane tak skvělé podklady a výstupy z jednotlivých fází, že si je jen nastuduje a pustí se s radostí do psaní. Většinou to tak není a je dobré, když má možnost uplatnit své zkušenosti.

Zkrátka více hlav víc ví. Už od počátku obratlovců.

Vložit komentář