Článek o tzv. seo textech

O SEO textu v SEO

Klasické SEO texty zná většina lidí kolem online marketingu. Dnes se všeobecně zatracují a všichni hlásají mantru „Myslete hlavně na lidi“. Jako vždy, nic není černobílé. A jako vždycky záleží na cílech a kontextu.

Text je základ SEO, ne náhodou se vyhledávače pyšní přívlastkem fulltextové. Tak to prostě je. Pomiňme teď všechny ostatní důležité součásti optimalizace, jako jsou technické a technologické aspekty webu a všechny off-page faktory. A pomiňme i fakt, že SEO je jen (může být) pramének anebo pramen v celkovém toku online marketingové řeky.

Osobně mám moc rád vymazlený text, který směruje uživatele webu žádoucím směrem. Když je ke všemu ještě vtipný nebo nějak jinak osobitý, je to zkrátka paráda. Často to ale není potřeba a ne vždy jde skloubit požadavek na požehnaný výskyt klíčových slov s náběhem k malé básni v próze.

Existuje mnoho typů stránek, kde text, resp. jeho větší množství není nutný. Typicky například kategorie e-shopu jako „dámské sportovní boty“ nebo „notebooky komponenty“. Z uživatelského pohledu je delší text zbytečný, stačí nadpis a názvy produktů. Ano poutavě a zajímavě napsaný text přidá shopu u návštěvníka body (když si je přečte) a buduje příjemný uživatelský pocit. Ale jde tu především o přivádění návštěvníků, a ještě více o konverze-nákupy. Text je tu tedy hlavně pro vyhledávače.

Z praxe

Před dvěma lety jsme v Inexes pracovali na webu s rychlými půjčkami. Už tehdy hodně konkurenční obor, dnes po dvou letech je to ještě větší masakr a postupně přežijí jen ti nejsilnější, resp. nejbohatší.

Cílem takového půjčkového webu je registrace klienta a půjčka. Rozhoduje tu hlavně nabídka: kolik a za kolik, jak rychle, jakým způsobem. Když je přívětivá grafika webu, dobré podmínky (lepší než konkurence), důvěryhodnost a web frčí jak po másle, není tu třeba psát romány o tom, proč je dobré půjčit si právě u nás. Tím by trpěla přehlednost hlavních vstupních stránek a jejich tah na branku.

Práci na SEO jsem začal velmi důkladnou analýzou klíčových slov (více o tom zde). Pro homepage jsem vybral ty nejhledanější a zároveň potenciálně nejvíce konverzní fráze, tady takové fráze, které odpovídaly nabídce klienta. Stránka ale necílila na jedno dvě nebo tři klíčová slova, ale na celý trs frází zohledňující některé aspekty půjčky (rychlá, expres, malá, mini půjčka, na účet a podobně).

Návštěvnost půjčkového webu

Návštěvnost úvodní stránky webu za prvních 7 měsíců provozu

Dalším krokem byla textace. Důležité fráze se objevily napříč celou úvodní stránkou – titulek, nadpisy, odrážky, call to action buttony, titulky odkazů i obrázků… Občas jsem klíčová slova využil i tam, kde by nutně být nemusely, ale šlo to a nijak tam nerušily. Nebylo „překlíčováno“. Ve spodní části stránky, tedy tam, kam se naprostá většina uživatelů ani nedostala (potvrzeno teplotními mapami), pak bylo místo pro „klasický SEO text“. Ten rekapituloval, co je to za společnost, jaké nepříjemné situace pomáhá řešit, jaké půjčky nabízí, v jaké hodnotě, na jak dlouho a tak dále. Žádný super copy text hřející tvůrce i čtenáře u srdíčka. Ale objevila se v něm celá řada klíčových slov i slov šířeji oborových.

Výsledek snažení

Za prvních 7 měsíců provozu webu bylo 7322 návštěv úvodní stránky jen z organického vyhledávání.
Za stejné období přivedlo na úvodní stránku 912 nebrandových frází (neobsahují variantu názvu společnosti) celých 4355 návštěv, resp. 2521 unikátních návštěvníků.
Mezi frázemi byly různé kombinace všech využitých klíčových slov, s diakritikou i bez.
Kdyby stránka neobsahovala SEO text a neobjevilo se na ní tolik klíčových slov, návštěvnost by nebyla zdaleka taková.

Tag cloud SEO textu

Tag cloud z 912 přístupových frází

Možná se to někomu nebude zdát moc, je ale nutné si uvědomit, že jde o celkem úzký sektor služeb s omezeným rozsahem skutečně obchodně výkonných frází. Nechtěl jsem obětovat metriky jako míra opuštění stránky, doba strávená na stránce a hlavně konverze. Snažil jsem se o co nejvíce relevantní návštěvnost: přivádět potenciální žadatele o malou půjčku do 5000 Kč, nikoli zájemce o větší úvěr, hypotéku, ale ani o SMS půjčku. I když právě zde jsem mohl udělat výjimku, jak mě později přesvědčila PPC reklama. Člověk se pořád učí.

Pár tipů na závěr: jak na účinný a hezčí SEO text

  • Hrajte si stylisticky – snažte se v textu co nejvíce využít zvolenou sumu klíčových slov, ale musí to na vás působit ještě lidsky (Ano přiznávám, subjektivní hledisko). Na nějaké počítání hustoty klíčových slov zapomeňte, to jsem nikdy nedělal. Skloňujte, časujte a vzpomeňte na slovotvorbu (půjčka – půjčení – půjčit – vypůjčit).
  • Myslete tematicky – využívejte příbuzná slova (finance, peníze, peněžní částka, poplatky, úrok) a synonyma, i přibližná (půjčka – úvěr). Text tak obohatíte a rozředíte pocitovou a vizuální frekvenci klíčových slov. Výskyt těchto slov pomůže i vyhledávačům zařadit text do určité tematické skupiny.
  • Myslete strukturovaně – a stará dobrá klasika, která má své významové opodstatnění. Nejdůležitější klíčová slova do nadpisů, do seznamů (odrážky), tučně a podobně. Samozřejmě opět rozumně.

Vložit komentář